شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۱۲۷۸
تاریخ انتشار : ۲۸ : ۱۶ - ۲۸ آذر ۱۴۰۰
معصومه شمسینی غیاثوند: مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری UNWTO که در مادرید پایتخت اسپانیا مستقر است، بهترین روستا‌های گردشگری  جهان را شامل ۴۴ روستا  ار ۳۲ کشور جهان  معرفی کرد این در حالی است که سه روستای معرفی شده ایران از راهیابی به دهکده جهانی گردشگری  بازماند. ایران سه روستای «برندق» استان اردبیل، «خرانق» استان یزد و «لارک» استان هرمزگان، یکی در منطقه سردسیر شمال غرب ایران، دیگری در قلب کویر و سومی هم در جنوبی‌ترین نقطه کشور  را پیشنهاد داده بود.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از اینکه روستا‌های ایران به دهکده جهانی گردشگری راه پیدا نکرد به رسانه‌ها اعلام کرد که «با توجه به تایید اولیه این سازمان، نقص پرونده یا مدارک وجود نداشته و براساس معیار‌های سازمان جهانی گردشگری، گزینش و معرفی شده‌اند، اما، چون برای نخستین‌بار این طرح ابتکاری اجرا شده، رویکرد‌ها جدید بوده است. این وزارت‌خانه همچنان امیدوار است در نسخه بعدی که فوریه ۲۰۲۲ اعلام می‌شود این سه روستا در فهرست بهترین دهکده‌ها و روستا‌های گردشگری به رسمیت شناخته شود.»

سید مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در خصوص اینکه چرا هیچ یک از سه روستای ایرانی در بین ۴۴ روستای منتخب ما نبود و به مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری راه پیدا نکرده است؟ به دیباچه می‌گوید که «ما در ابتدا پنج تا شش روستای استان یزد را برای کاندیاتوری معرفی کردیم  و در نهایت یکی از روستا‌های ما توسط وزارت خانه  انتخاب شد.»
 
چگونه روستا‌های کشور در صنعت گردشگری به بِرَند تبدیل شوند / در ایران کمتر روستایی داریم که صد درصدِ روستا، تبدیل به صنعت گردشگری باشد!

او ادامه داد: «از بین روستا‌های معرفی شده در کشور، سه روستا از استان‌های یزد، اردبیل، هرمزگان انتخاب شد و  برای معرفی به مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری  ارسال شد، ولی ما نتوانستم امتیازات لازم بیاوریم  و  در بین ۴۴ روستای منتخب باشیم.»

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، درباره علت عدم این موفقیت، می‌گوید که «انتخاب در بین دهکده جهانی گردشگری فقط به جاذبه روستا‌ها مربوط نیست تا همین دلیل کافی و موثری برای راهیابی باشد. علاوه بر جاذبه مردم روستاها، زیر ساخت‌ها و جریان روستا بسیار مهم و تاثیرگذار است  تا اینکه سایر عوامل همراه و همگام با گردشگر باشد.»

فاطمی تصریح کرد: «اگر روستایی جاذبه‌های گردشگری فراوان داشته باشد، اما اقتصاد روستا از طریق راه‌های دیگر  مثل کشاورزی، صنعت و موارد مشابه تامین می‌شود، نمی‌توان آن را جزو روستا‌های گردشگری به حساب آورد. باید همه اجزای روستا درگیر صنعت گردشگری باشد و زیر ساخت مناسب در حوزه گردشگری داشته باشد، اما در کشور ما کمتر  روستایی داریم که صد درصد روستا تبدیل به صنعت گردشگری باشد. مردم، اجزا مختلف روستا، در گیر گردشگری هستند و زیر ساخت‌ها هم باید به صورت کامل فراهم باشد.»

او درباره اینکه چگونه می‌تواند روستایی به عنوان بهترین روستای گردشگری جهان تبدیل شود، خاطرنشان کرد: باید علاوه بر رسیدگی به جاذبه گردشگری، زیر ساخت‌ها نیز تکمیل شود و جامعه محلی را درگیر این موضوع کنیم. گردشگری فقط به جاذبه فیزیکی مرتبط نیست و بعضی مواقع خود مردم روستا هم مهم هستند و گردشگری که می‌خواهد در کنار روستایان سکونت داشته باشد، باید این احساس را داشته باشد که در روستای گردشگری حضور دارد، برای همین اصل جامعه محلی و مردم، بسیار مهم‌تر از جاذبه‌های یک روستا هستند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، در ادامه خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم که در دنیا به بِرند در صنعت گردشگری تبدیل شویم و امتیازات دهکده جهانی گردشگری را از آن خود کنیم، باید زودتر و سال‌ها قبل این موضوع را شروع و به آن رسیدگی می‌کردیم یا روستای گردشگری آماده می‌کردیم که این اتفاق نیافتد، ما یک دفعه وارد این موضوع شدیم.

«سید مصطفی فاطمی» نسبت به آینده صنعت گردشگری روستا‌های کشور خوش‌بین است و می‌گوید که: «به طور قطع من فکر می‌کنم که هر کدام از شهر‌های ما، روستای گردشگری دارند که این قابلیت و ظرفیت را دارند که  کار زیرساخت آن را تکمیل کنند و با جامعه جهانی همراه باشند. این اتفاق برای کشور ایران شدنی است و ما می‌توانیم یک یا دو روستا را به  دهکده گردشگری جهانی معرفی کنیم.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار